Flashback
1992, Vinyl LP Album

Monitor EMI

- Daniel Rodný hudba
- Samir Hauser zpěv

62:31
xplay 76.2%, dgs 90%
Stáhnout » ZIP
    Music, keyboards Daniel Rodný, Lyrics, vocals (1,3,5,6,7) Samir Hauser, Lyrics (B4) Edward Ka-Spel, Recorded by, mixed by Ivan Jombík, Producer Dušan Vozáry, Consultant Karel Hron, Technician Radomír Šrámek,
    Recorded in July 1992
    00:00 / 00:00
    Red Light District
    Veřejná podoba
    Birds coming
    Nudná hra
    Only hate is real
    Virgins scream
    „To je nejtvrdší deska, které v Československu vznikla!“. To jsou slova Samira, která vyřkl ještě předtím, než se album dostalo posluchačům vůbec do rukou! Pravda a mám pocit, že něco tak bestiálního a nenávistného v naší zemi už nikdy nespatří světlo světa. Rok od vydání prvního alba se ledy hnuly. Samir s Danem zkrátili název kapely a svému projektu nasadili tu pravou masku. Album Flashback se stalo kultem. Pro svou tvrdost, zákeřnost, zlost, podlost… Hlavní úlohu hrají (ukrutně) tvrdé samply, temné klávesy a především podlý Samirův vokál. S deskou pomáhal Dušan Vozáry, ktrý si tvrdost materiálu pochvaloval, to však ještě netušil, že stojí z pohledu české EBM u historického momentu. Samotnou kapitolou se staly i texty, Flashback nabízí vskutku peprná slovní spojení, která v devadesátých letech prošla snad jen díky „uvolněnosti doby“.

    Co o textech říká sám autor? „Jsou o drogách, o lidech, co berou drogy, o lidech, kteří je vyrábějí, o lidech, co chytají lidi, co vyrábějí drogy. Taky je tam něco o lásce a nenávisti… a taky něco o drogách. Někteří lidé se mě ptají, jestli to myslíme vážné a jestli popisujeme skutečně naše zážitky.“ Ať je to jak chce, drogy měly na vzniku tohoto alba svůj podíl, což Samir několikrát v rozhovorech přiznal a vždycky nezapomněl připojit nějakou drsnou vsuvku.
    Nesmrtelným hitem se stala skladba „Prokopat se ven“, která se dočkala rovněž na svou dobu skvělého klipového zpracování (Rodný ho musel na kompletně analogovém zařízení sestříhat během jediné noci) a následně vyhrál cenu MTV za rok 1993). Najdou se tu však mnohem peprnější hity, například brutálně upřímná „Láska smrdí“ nebo protirasistická „Bílá moc“. Nezapomenutelná je i narkomanská hymna „Kolumbie“. Jedinou anglicky zpívanou písní je předělávka „A Space Between“ od The Legendary Pink Dots. „Mně docela záleží na tom, aby těm textům někdo rozuměl, ale zase ne všichni. Doma mám napíchnutej telefon a před barákem neustále jezdí nějaká škodovka. Ale jsem rád, že ty mladý narkomani si z těch textů berou příklad, protože já myslím, že moje texty jsou odrazovým můstkem k tvrdším a tvrdším drogám, takže je docela správný, že tomu mladý lidi rozuměj.“ Extrém? Tohle je Vanessa. Dodat bych k tomuto albu ještě měl, že závěr stopáže je vyplněn bonusem v podobě živého vystoupení. Flashback je neskutečně brutální album, ale zároveň revoluční a na svou dobu také nesmírně originální. Vanessa se stala nejtvrdší českou kapelou! Firma Monitor si mohla gratulovat (i když viditelně dávala přednost známým alko spolkům).

    podle rumzine.com

    Flashback

    Pevná víra,
    někdy je zlá, někdy je bílá

    Mrtvá touha tě spálí
    dřív, než zjistíš, co to znamená

    Pravá hráz vědomí,
    hledej to co ji prolomí

    Záblesk, její světlo září,
    tvý tělo sklouzlo někam pryč

    Nech se nést, nic víc nemá cenu,
    znič život dřív, než ho ucejtíš

    Flashback!

    Záblesk, její světlo září,
    tvý tělo sklouzlo někam pryč

    Letěl jsem nad městem,
    moře topí jeho klid

    Hledám, jsem pod ledem,
    možná najdu cestu ven

    Je s tebou tvý dítě,
    narodí se prach a dým

    Dalši šance se ztrácí,
    proletí tebou a bude pryč

    Pravá hráz vědomí,
    hledej to, co ji prolomí

    Já mám strach,
    trochu se bojím toho, co zbyde

    Pořád dál se mi ztrácíš,
    proč mi pamět vrací ten film?

    Prokopat se ven

    Ten chlap, co skočil dolů, nestál za moc,
    skoro bych řek, že je to tak správný.
    Žena mu utekla, z dětí už neměl radost,
    z práce ho vyhnali a sny už neměl žádný.

    Dej mu šanci prokopat se ven,
    už nestojí o další drsnej den.

    Tahle ženská vždycky věděla co chtěla,
    každej den byl pro ni jen další den.
    Každou noc cejtila pach stárnoucího těla,
    tady už nezabere žádnej krém.

    Někdy se cejtím jako poloviční bůh,
    druhej den jsem jenom loutka z hlíny.
    Nejsem dost často tam, kde je můj duch,
    po rodičích tady zůstanou jen stíny.

    Dej mi šanci prokopat se ven,
    už nestojim o další drsnej den

    Ten chlap, co skočil dolů, nestál za moc,
    když padal dolů vypadal jak hvězda.
    Ten, kdo ho viděl, si moh něco přát,
    jen tlusťoch zařval: nažeru se a dost!

    Tady je, nastav ruce, ber, další den je tvůj

    Všichni čekaj na další den, nadržený na další sen

    Bílá moc

    Ne náhodou
    jsi se vzbudil na dně svý dokonalý pasti,
    ne náhodou ti zbylá síla uniká z tvýho těla.

    Můžu ti lhát, můžeš se smát, stejně mi do očí nevidíš,
    můžeš se smát, mužeš mi lhát, věř mi, že o mě ještě uslyšíš

    Vzpomínáš ještě, jak to bylo? V mládí tě často bila máma
    a za trest jsi kočkám vyřezával oči. Ubohá duše, celá nahá

    Doufej, že na to přijdeš, v písku najdeš svý svědomí,
    doufej, že na to přijdeš, v písku se najde cokoliv…
    Je to v tobě, ve tvý krvi, ve tvým srdci
    Bílá moc… jsem ty! jsem já! jsem lhář! jsem dál!
    Jsem ten, kdo ví, jsem ten, kdo smí!
    Můžu ti lhát…

    A pak jsi poznal, jak chutná, když jsi skolil prvního negra.
    Připadáš si jako bílej jezdec. Ubohá malá bílá… krysa

    Doufej, že na to přijdeš…
    Bílá moc… …jsem ten, kdo chce!

    Jsem stejnej jako ty, mám stejný problémy,
    taky se topím v nenávisti, já se moc těším, až to zjistíš
    Nezajímá mě tvoje hnusná víra,
    nedám se koupit tvojí náklonností,
    hvězdy a kříže mě nedojímaj,
    ty a já - to není velkej rozdíl!
    Dívaš se do noci, svíjíš se touhou po moci,
    myslíš, že se mnou na jazyku si zaprděnej život vylepšíš?
    Stejně tušíš, že je to tak!

    Můžu ti lhát…



    A space between

    Billy was a car crash -
    all he ever knew was pain
    Lived a milli-milli-milli-second;
    never born again
    Though no one saw him coming,
    plenty witnessed his remains -
    laid a wreath yet they never knew him…
    Me? I am just the rain,

    laid poor Billy to
    eternal rest, eternal rust
    I soaked the dust that covers him,
    I wait for all the others.
    They all have names…

    Red Harry was a bright young spark
    that flew and burned old London Town
    in 66. He flew to bits.
    He tore it down (bubonic bliss!).
    And me? I am just the kiss
    our maker blew to put him out.
    To eternal rest. Eternal rust.
    To dust, to ash. I cover up
    and wait for all the others.
    We all have names…

    Georgie was cut on Hitlers
    knee. He ran for weeks,
    turned shades of green…
    They kidnapped me and made him clean…
    On Winter nights, I still hear him scream.

    I cover up. I wait for all the others.

    Jane? Her mother was a hurricane
    who swept the plains and sneezed away
    a continent with me (the sea).
    The team that made a myth
    by hiding it. Became a hit on Broadway
    but it wasnt quite the same -
    they all FORGOT our names.

    We ALL have names.



    Vyvrhel

    Chodíš po městě s náloží v hlavě,
    s návnadou v tlamě umíráš… Skoro umiráš!

    Míjíš kurvy, pasáky a fízly,
    výlohy plný věcí, co sis vždycky přál…

    Co sis přál! A ty budeš z podpory,
    chcípat celý dlouhý dny… Jak chceš!

    To je to, cos chtěl,
    to sis vybral, na to jsi ukázal. Problém je,
    že někdy vůbec nevíš, kdo jsi,
    ale možná je to takhle správný…
    Skoro lepší, než mít zkažený
    svědomí, radši nemít žádný…

    A ty budeš z podpory
    chcípat celý dlouhý dny… Jak chceš!

    Vy-vr-hel, to je to pravý slovo