Monogamy
1994, CD Album

BMG Ariola

- Daniel Rodný hudba a klávesy
- Samir Hauser a Zoran Stehlík texty a zpěv

48:28
xplay 72%, dgs 88%
Stáhnout » ZIP
    Producer Daniel Rodný, Music, keyboards Daniel Rodný, Lyrics, vocals (1,3,5,7,9) Samir Hauser, Lyrics, vocals (2,4,8,10) Zoran Stehlík, Drums (1) Marek Kopecký, Guitar Rusák, Recorded by, mixed by, mastered by Ivan Jombík, Litosphere Aspera, Management Karel Hron, Photography Michal Poupě, Cover Ivo Janík,
    Po úspěchu druhého alba se Vanessa pustila do masivního koncertování a ztropila nejedno pozdvižení (a to nejen kvůli hudbě), ale k tomu se dostaneme až nakonec. Deska Monogamy vychází dva roky po úspěšném Flashbacku u firmy BMG a přináší zase několik změn. Do kapely přichází Zoran Stehlík, původně jako koncertní bubeník, ale nakonec i jako zpěvák vedlejšího projektu Target, který s Danem založili v reakci na Samirovo popové vzplanutí s 2 Amigos. Samirův projekt byl sice nakonec propadák, ale atmosféře v kapele to nepřidalo.

    Album Monogamy je zvláštní tím, že je vlastně nosičem dvou samochodných projektů. Daniel Rodný skladby pro Target připojil pod jednu „přikrývku“ a podle jedné kompozice pojmenoval celé „vanessovské“ album. Tohle netradiční řešení se však ukázalo jako nečekaně povedené. Nekompromisní electro-coreové, česky zpívané kousky, jsou střídány ponurými ambientními sekvencemi, ve kterých děsivě promlouvá Zoran Stehlík. To vše v jazyce anglickém. „V podstatě jsme to tak chtěli. Na desce zpívají dva lidé. Každému z nich sedí jiný výraz, jiná poloha. Věci, které zpívá Zoran, jsou takové temnější, zamyšlenější, zatímco Samirovi svědčí ta agresivnější poloha. Většinu těch pomalejších věcí jsem skládal pro Target a do nich se Samirovi příliš nechtělo. Původně jsme je zamýšleli jako instrumentálky, ale Zoran k nim napsal texty a nakonec je i nazpíval. Naživo tyhle skladby budeme hrát s Targetem“, říká Daniel Rodný. Také zvukově se nahrávka po všech stránkách povedla, což je patrné hned od prvního kousku „Jimmy Jones“. Razantní texty se však tentokráte neopírají o drogové výlety, ale zabývají se především temnými stránkami lidského bytí. Někdy jsou až neskonale útočné („Můžu tě nenávidět“, „Incest“). Za stěžejní považuji excelentní track s názvem „Bisociál“ (po textové stránce jedna z nejlepších ze Samirova pera) a klipovou „Slovní hříčku“, „Buď Jidáš“. Říznost alba je podtrhnuta šíleně skresleným zpěvem. Ze Samira vycházejí opravdu nelidské zvuky! Naproti tomu Zoran Stehlík je v „targetovských“ skladbách temný a procítěný. Ovšem náměty songů opět balancují na hraně maximální bestiálnosti. Tak např. skladba „Chikatilo“ byla věnována nechvalně známému šílenci z Ukrajiny, který během několika let zabil desítky lidí včetně dětí, části jejich těl smažil domana pánvi a jedl… Lyrice je samozřejmě uzpůsobena také hudba, nesoucí se na vlnách elektroniky a temného, industriálně namířeného ambientu. „Je to jedna z mála věcí, ke které se hodí anglický text. Ten vznikl po sledování reportáže CNN z procesu s Čikatilem. Stál tam v kleci, aby na něj veřejnost nemohla, na sobě tričko s olympijským medvídkem, typ člověka, kterého potkáš, když ráno vyjdeš z baráku a nebude ti připadat zajímavý. Zpěvová linka filmovou atmosféru skladby jen dokresluje. Toho jsem se držel při psaní textu, je to spíš taková náměsíční ukolébavka“ (Karel Hron). Obsahově však vyniká titulní kompozice „Monogamy“, zastoupená dokonce ve dvou verzích. Zapomenut bych neměl na „klaustrofobickou“ instrumentálku „Alice“, jejíž hororová atmosféra musí zacloumat i s těmi silnějšími povahami. Album se zkrátka povedlo se vším všudy a Vanessa si bez menších problémů upevnila pozici na české electro-hardcoreové scéně. Krátce po vydání však dochází k dalším korekcím v sestavě. Odchází Zoran Stehlík a právoplatným členem se stává Rusák), jehož stopa na poslední fošně je taktéž patrná.

    Jak vidí Vanessu v její třetí fázi Samir? „Říká se, že mezi hysterií publika na rockových koncertech a reakcí auditoria při projevech, dejme tomu, Adolfa Hitlera, není velký rozdíl. Něco na tom bude. Nás třeba spojuje to, že stejně jako on ve svých projevech používáme i my v textech jednoduché, snadno zapamatovatelné věty.“ A nejen hysterie na koncertních vystoupeních mají vliv na hlavní protagonisty. Atmosféra ve Vanesse začala houstnout a v tisku se začínaly objevovat zprávy o vzájemné nevraživosti mezi Samirem a Zoranem. Ti dva prý mezi sebou začali mít neustálé konflikty, které kulminovaly potyčkami. Dokonce i Daniel Rodný, do té doby „nad věcí“, z toho začínal být viditelně otrávený. O co mezi Samirem a Zoranem šlo, vědí jen oni dva, každopádně Zoran Stehlík nakonec ustoupil a z Vanessy odešel. Samir Hauser hned nato překvapivě založil novou formaci, jejíž image byla postavena na saku, bílé košili a kravatě - stal se z něj švihák. Ale co Vanessa? Její konec visel ve vzduchu a později také nastal… A byla to velká škoda, protože poslední dvě alba neměla široko daleko konkurenci!

    podle » rumzine.com

    Bisociál

    Narodil se ve znamení panny,
    jeho máma se ho chtěla vždycky zbavit,
    potom poznal, kde je jeho síla,
    tvary věcí nemohly ho zmást

    V jistejch věcech byl jako můj bratr,
    měl odvahu postavit se na dno

    Bisociál, bisexuál,
    biprezident, bizrádce

    Uvnitř mrtvej, zvenku živej,
    uvnitř špinavej a zvenku čistej

    Nikdy nebyl hodný hezký dítě,
    neuvěřil, že je někde nějakej bůh,
    nehledal, nenašel, ani nikdy nechtěl,
    nad hlavou měl nějakej divnej kruh

    V jistejch věcech byl jako můj bratr,
    měl odvahu postavit se na dno

    Bisociál…

    Jimmy Jones

    Jimmy ví, jak na to,
    žene ho hadí síla,
    konečně našel štěstí,
    smrdí to jako síra

    Jimmy se potkal s bohem
    S bohem anebo s ďáblem
    Guyana, žlutá řeka
    Sedm set ovcí čeká

    Jimmy Jones, Jimmy Jones...

    Jimmy, vypij ten jed,
    sám poznáš, co to stojí,
    až tam na druhý straně
    podržíš Hitlerovi

    Jimmy, to nejsou zbraně,
    Jimmy, to není víra,
    Jimmy, to není anděl,
    ten, co mu ruku svíráš

    Jimmy chce odejít,
    není způsob, jak ho zastavit

    Buď Jidáš

    Jen Jidáš je svatý muž,
    ten vždycky ví, co mu patří,
    zrada je nástroj spravedlivých

    Má úpřímnost je dobrá skrýš;
    proř na mě koukáš s nadějí?
    Vždyt víš, že
    zdrada je nástroj spravedlivých
    Opravdu s rozkoší ti zlomím srdce,

    na těle nosím hadí znamení,
    zrada je nástroj spravedlivých

    Rád ubližuju nevinným a svatým,
    mě netrápí svědomí, protože
    zrada je nástroj spravedlivých

    Měl bys to brát tak, jak to je:
    nejlepší přítel tě zabije
    Tak na co řekáš? Už podej nůž,
    ukaž ty záda, jsi mrtvej muž

    Bud jí dáš nebo nedáš co jí patří,
    má bestie chce pořád víc…