Po úspěchu druhého alba se
Vanessa pustila do masivního koncertování a ztropila nejedno pozdvižení (a to nejen kvůli hudbě), ale k tomu se dostaneme až nakonec. Deska
Monogamy vychází dva roky po úspěšném
Flashbacku u firmy BMG a přináší zase několik změn. Do kapely přichází
Zoran Stehlík, původně jako koncertní bubeník, ale nakonec i jako zpěvák vedlejšího projektu
Target, který s
Danem založili v reakci na
Samirovo popové vzplanutí s
2 Amigos. Samirův projekt byl sice nakonec propadák, ale atmosféře v kapele to nepřidalo.
Album
Monogamy je zvláštní tím, že je vlastně nosičem dvou samochodných projektů.
Daniel Rodný skladby pro
Target připojil pod jednu „přikrývku“ a podle jedné kompozice pojmenoval celé „vanessovské“ album. Tohle netradiční řešení se však ukázalo jako nečekaně povedené. Nekompromisní electro-coreové, česky zpívané kousky, jsou střídány ponurými ambientními sekvencemi, ve kterých děsivě promlouvá
Zoran Stehlík. To vše v jazyce anglickém. „V podstatě jsme to tak chtěli. Na desce zpívají dva lidé. Každému z nich sedí jiný výraz, jiná poloha. Věci, které zpívá
Zoran, jsou takové temnější, zamyšlenější, zatímco
Samirovi svědčí ta agresivnější poloha. Většinu těch pomalejších věcí jsem skládal pro
Target a do nich se
Samirovi příliš nechtělo. Původně jsme je zamýšleli jako instrumentálky, ale
Zoran k nim napsal texty a nakonec je i nazpíval. Naživo tyhle skladby budeme hrát s
Targetem“, říká
Daniel Rodný. Také zvukově se nahrávka po všech stránkách povedla, což je patrné hned od prvního kousku „Jimmy Jones“. Razantní texty se však tentokráte neopírají o drogové výlety, ale zabývají se především temnými stránkami lidského bytí. Někdy jsou až neskonale útočné („Můžu tě nenávidět“, „Incest“). Za stěžejní považuji excelentní track s názvem „Bisociál“ (po textové stránce jedna z nejlepších ze
Samirova pera) a klipovou „Slovní hříčku“, „Buď Jidáš“. Říznost alba je podtrhnuta šíleně skresleným zpěvem. Ze
Samira vycházejí opravdu nelidské zvuky! Naproti tomu
Zoran Stehlík je v „targetovských“ skladbách temný a procítěný. Ovšem náměty songů opět balancují na hraně maximální bestiálnosti.
Tak např. skladba „Chikatilo“ byla věnována nechvalně známému šílenci z Ukrajiny, který během několika let zabil desítky lidí včetně dětí, části jejich těl smažil domana pánvi a jedl… Lyrice je samozřejmě uzpůsobena také hudba, nesoucí se na vlnách elektroniky a temného, industriálně namířeného ambientu. „Je to jedna z mála věcí, ke které se hodí anglický text. Ten vznikl po sledování reportáže CNN z procesu s Čikatilem. Stál tam v kleci, aby na něj veřejnost nemohla, na sobě tričko s olympijským medvídkem, typ člověka, kterého potkáš, když ráno vyjdeš z baráku a nebude ti připadat zajímavý. Zpěvová linka filmovou atmosféru skladby jen dokresluje. Toho jsem se držel při psaní textu, je to spíš taková náměsíční ukolébavka“ (
Karel Hron). Obsahově však vyniká titulní kompozice „Monogamy“, zastoupená dokonce ve dvou verzích. Zapomenut bych neměl na „klaustrofobickou“ instrumentálku „Alice“, jejíž hororová atmosféra musí zacloumat i s těmi silnějšími povahami. Album se zkrátka povedlo se vším všudy a
Vanessa si bez menších problémů upevnila pozici na české electro-hardcoreové scéně. Krátce po vydání však dochází k dalším korekcím v sestavě. Odchází
Zoran Stehlík a právoplatným členem se stává
Rusák), jehož stopa na poslední fošně je taktéž patrná.
Jak vidí
Vanessu v její třetí fázi
Samir? „Říká se, že mezi hysterií publika na rockových koncertech a reakcí auditoria při projevech, dejme tomu, Adolfa Hitlera, není velký rozdíl. Něco na tom bude. Nás třeba spojuje to, že stejně jako on ve svých projevech používáme i my v textech jednoduché, snadno zapamatovatelné věty.“ A nejen hysterie na koncertních vystoupeních mají vliv na hlavní protagonisty. Atmosféra ve
Vanesse začala houstnout a v tisku se začínaly objevovat zprávy o vzájemné nevraživosti mezi
Samirem a
Zoranem. Ti dva prý mezi sebou začali mít neustálé konflikty, které kulminovaly potyčkami. Dokonce i
Daniel Rodný, do té doby „nad věcí“, z toho začínal být viditelně otrávený. O co mezi
Samirem a
Zoranem šlo, vědí jen oni dva, každopádně
Zoran Stehlík nakonec ustoupil a z
Vanessy odešel.
Samir Hauser hned nato překvapivě založil novou formaci, jejíž image byla postavena na saku, bílé košili a kravatě - stal se z něj švihák. Ale co
Vanessa? Její konec visel ve vzduchu a později také nastal… A byla to velká škoda, protože poslední dvě alba neměla široko daleko konkurenci!
podle
» rumzine.comBisociál
Narodil se ve znamení panny,
jeho máma se ho chtěla vždycky zbavit,
potom poznal, kde je jeho síla,
tvary věcí nemohly ho zmást
V jistejch věcech byl jako můj bratr,
měl odvahu postavit se na dno
Bisociál, bisexuál,
biprezident, bizrádce
Uvnitř mrtvej, zvenku živej,
uvnitř špinavej a zvenku čistej
Nikdy nebyl hodný hezký dítě,
neuvěřil, že je někde nějakej bůh,
nehledal, nenašel, ani nikdy nechtěl,
nad hlavou měl nějakej divnej kruh
V jistejch věcech byl jako můj bratr,
měl odvahu postavit se na dno
Bisociál…
Jimmy Jones
Jimmy ví, jak na to,
žene ho hadí síla,
konečně našel štěstí,
smrdí to jako síra
Jimmy se potkal s bohem
S bohem anebo s ďáblem
Guyana, žlutá řeka
Sedm set ovcí čeká
Jimmy Jones, Jimmy Jones...
Jimmy, vypij ten jed,
sám poznáš, co to stojí,
až tam na druhý straně
podržíš Hitlerovi
Jimmy, to nejsou zbraně,
Jimmy, to není víra,
Jimmy, to není anděl,
ten, co mu ruku svíráš
Jimmy chce odejít,
není způsob, jak ho zastavit
Buď Jidáš
Jen Jidáš je svatý muž,
ten vždycky ví, co mu patří,
zrada je nástroj spravedlivých
Má úpřímnost je dobrá skrýš;
proř na mě koukáš s nadějí?
Vždyt víš, že
zdrada je nástroj spravedlivých
Opravdu s rozkoší ti zlomím srdce,
na těle nosím hadí znamení,
zrada je nástroj spravedlivých
Rád ubližuju nevinným a svatým,
mě netrápí svědomí, protože
zrada je nástroj spravedlivých
Měl bys to brát tak, jak to je:
nejlepší přítel tě zabije
Tak na co řekáš? Už podej nůž,
ukaž ty záda, jsi mrtvej muž
Bud jí dáš nebo nedáš co jí patří,
má bestie chce pořád víc…